Kinesioteippaus

Kinesioteippaus on fysioterapiassa yksi käytetty hoitomuoto. Sen perusteena on ihon ja ihonalaisen kudoksen liikkumisen vaikutus koettuun kipuun ja sen hoitoon.  Tämän lisäksi teippauksella voidaan vaikuttaa nivelten liikelaajuuteen, nivelten ja lihasten toimintaan, ryhtiin sekä tukea kehon verenkierto ja lymfajärjestelmää.

Vastaanotollani fysioterapeuttisen tutkimuksen pohjalta teen kinesioteippauksen, joka tukee yhdessä asiakkaan kanssa tehtyä tavoitetta. Käytän teippausta mm. kivun ja turvotuksen hoitoon, lihasten rentouttamiseen tai aktivointiin, ryhdin ja asennon korjaamiseen.

Kinesioteippauksen alkuperä

Kinesioteippauksen hoitomuotona aloitti japanilainen Kenzo Kaze 1970-luvulla. Hän kehitteli ja tutki ihon ja ihonalaisten kudosten vaikutusta kipuun ja sen hoitoon. Tämän lisäksi hän tutki vielä teippauksen vaikutusta nivelten liikelaajuuteen, verenkiertoon sekä lymfajärjestelmään. Kinesioteippaus on tullut Eurooppaan 90-luvun loppupuolella.

Kinesioteippaus ja kuntoutus

Istuminen ja tietokoneella pitkään työskentely aiheuttavat ryhtivirheitä ja kiputiloja. Ryhdin ja asennon korjaamisessa kinesioteippus antaa tukea ryhdin korjaamiseen ja omatoimiseen harjoitteluun sekä on muistuttamassa hyvästä asennosta. Akuutin kivun tai vamman hoidossa teipeillä voidaan rauhoittaa kipualuetta ja kudoksissa olevaa painetta ja ärsytystä. Urheiluvammoissa ja rasitustiloissa teippauksella voidaan edistää kudosten paranemista, vähentää kipua ja turvotusta sekä tukea nivelten toimintaa.

Teippaus voi pysyä noin 1-2 viikkoa ja se kestää suihkua, uimista ja saunomista. Teipin materiaali on puuvillaa ja käytettävä liima akryylipohjainen. Kinesioteipin aiheuttamat allergiset reaktiot ovat harvinaisia.

Ota yhteyttä